خودروی ایرانی صفر بخریم یا خارجی کارکرده؟

طی یکی دو سال اخیر بازار خودروی ایران با توجه به عوامل مختلف مخصوصا تحریم‌ها، دچار بحران نسبی کرده است. این بحران بازار خودرو دو مسئله را همراه خود دارد که خرید خودرو را در ایران خاص‌تر از کشورهای دیگر کرده‌است. یک اینکه برخلاف اکثر بازارهای خودرو دنیا، خبری از خارج از رده شدن خودرو پس از طی عمر مفید آن نیست. دو هم اینکه چینی‌ها به خوبی وضعیت بازار ایران را تحلیل کرده‌اند و با ورود خودروهای نه‌چندان خوب خود به ایران، سود زیادی را برای خود به‌ارمغان آوردند.

در شرایط فعلی یکی از مهمترین سوالاتی که برای خریداران خودرو مطرح می‎شود این است که خودروی خارجی با کارکرد بالا اما با کیفیت را انتخاب کنند یا خودروی ایرانی/چینی کم کارکرد(یا صفر)؟ دو راهی بر سر انتخاب بهترین گزینه همواره چالش برانگیز بوده و در این بین مهمترین نکته استفاده از مشاور متخصصی است که بدون جانب‌نگری، خریدار را به بهترین گزینه متناسب با شرایط و بودجه مدنظر خواهد رساند.

اگرچه در شرایط فعلی با پرداخت هزینه تقریبا مشابه قادر هستید به جای یک خودروی کم کارکرد ایرانی/چینی یک خودروی دست دوم خارجی اما با کارکرد بالا بخرید؛ اما دقت داشته باشید که در شرایط فعلی کشور هزینه‌های نگهداری خودروهای خارجی به ویژه مدل‌های قدیمی بسیار بالاست. حتی در برخی موارد صاحبان این خودروها با مشکل خدات پس از فروش و تامین قطعات به ویژه قطعات بدنه روبرو هستند. همین نکته مهم خرید خودرو خارجی قدیمی را با چالش جدی روبرو میکند.

 پژو پارس اتومات 98 یا تویوتا یاریس 2008 با دو لکه رنگ

ابتدا از تویوتا یاریس شروع کنیم؛ خودرویی که اگر می‌خواهید آن را با بودجه نهایتا 120 میلیون تومان خریداری کنید، باید سراغ رنگ‌شده‌ها بروید. تویوتا یاریس 2008 موتوری با حجم 1.3 لیتر دارد که همراه با 87 اسب بخار قدرت، خودرویی جذاب به‌شمار نمی‌آید. از طرفی شتاب این خودرو نیز 11.5 ثانیه برای صفر تا صد می باشد.

و اما پژو پارس اتوماتیک با موتور 1.58 لیتر می‌تواند 108 اسب بخار قدرت تولید کند. اما نقطه ضعف این خودرو شتاب صفر تا صد آن است که 14 ثانیه طول می‌کشد. اما درنظر داشته‌باشید که با هزینه نزدیک 120 میلیون تومان، به‌جای یک خودروی ژاپنی‌ای که 11 سال از عمرش گذشته‌است و به‌خرج افتاده، می‌توانید پژو پارس اتوماتیک امسال را خریداری نمایید.


 آزرا 2009 یا سراتو سایپا

یکی از پرتکرارترین سوالات در رنج قیمتی 260 تا 280 میلیون تومان، انتخاب بین سراتو سایپا و آزرا قدیمی است. آزرا یا موتور 3.3 لیتری و 235 اسب بخار قدرت یکی از بهترین گزینه‌ها در سال تولید خود و حتی سال‌های بعد از آن محسوب می‌شود. در طرف دیگر سراتو آپشنال با موتور 2 لیتری قراردارد که تنها 156 اسب بخار توان دارد. آپشن‌های بیشتر و فضای داخلی بیشتر از دیگر برتری‌های آزرا 2009 نسبت به سراتو سایپا صفر هستند. اما هزینه نگهداری و مصرف سوخت بالا در آزرا 2009 باعث می‌شود تا انتخاب سراتو سایپا در شرایط فعلی اقتصادی‌تر باشد. ضمن آنکه حداقل سراتو سایپا با مشکل خدمات پس از فروش و تامین قطعات روبرو نمی شود.

پس اگر خواهان خرید خودرو هستید باید درنظر داشته باشید که قبل از اقدام به خرید، با توجه به اولویت‌های خود، مشاوره‌ بگیرید و خودروی مدنظر را پس از کارشناسی و با گارانتی کارشناسی بخرید و چه بهتر که از مجموعه‌ای خرید کنید که مشاوره و کارشناسی خودرو را در یک بستر مطمئن فراهم کرده باشد.

نمایشگاه آنلاین خودروهای کارشناسی‌شده که مشاوره هم خواهند داد.


جک J4 یا مگان 2008 وارداتی

رنو مگان سال 2008 وارداتی خودرویی خارجی و در عین‌حال با کیفیت است. موتور 2 لیتری با 136 اسب بخار قدرت، مسئله‌ای جذاب به‌نظر می‌رسد. از طرفی دیگر با جک J4 روبه‌رو هستیم که با موتور 1.5 لیتری خود، فقط 103 اسب بخار تولید می‌کند. حتی اگر شتاب این دو خودرو را هم مقایسه کنید، رنو مگان، 2 ثانیه زودتر از رقیب خود صفر تا صد را طی می‌نماید. اما مسئله مهم مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری این دو خودرو میباشد.

جک j4 در هر صد کیلومتر فقط 6 لیتر و مگان 8 لیتر را مصرف می‌کند. از طرفی با توجه به قدیمی بودن گیربکس و سایر قطعات مگان، احتمال خرابی و خرج‌های مکرر در این خودرو زیاد است. این مسئله در صورتی است که جک J4 با توجه به تازه‌کار بودن، حداقل در چند سال ابتدایی خرج خاصی ندارد. بنابراین در رنج قیمتی 120 تا 130 میلیون جک جی 4 انتخاب اقتصادی‌تری است.

خودرو ایرانی یا خودرو خارجی مساله اینست | اتکس

 سوناتا 2006 یا بسترن b30

در رنج قیمتی 160 تا 180 میلیون تومان دو خودروی سوناتا و بسترن B30 مورد مقایسه قرار گرفته میشود. به‌رسم مثال‌های گذشته، از خودروی خارجی یعنی سوناتا 2006 شروع کنیم. موتور 2.4 لیتری با 174 اسب بخار، در کنار شتاب صفر تا صد 10 ثانیه، مشخصاتی فوق‌العاده برای یک خودرو از سال 2006 می باشد.

بسترن B30 اما موتوری با حجم 1.6 لیتر دارد که فقط می‌تواند 107 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودروی چینی شتاب به‌مراتب کمتری نسبت به رقیب کره‌ای خود خواهد داشت اما نقطه قوت این خودرو گیربکس هوشمند و مصرف سوخت پائین، نسبت به سوناتا است. سیستم ترمز در بسترن B30 نیز بروزتر از سوناتا است و این بروزتر، حتی در استاندار آلایندگی هم میتوان دید.

در آخر هم باید اشاره کنیم که سوناتا 2006، یعنی 13 سال کارکرد یک خودرو که همین مسئله باعث می‌شود خرید بسترن B30 گرچه با موتوری به‌مراتب ضعیف‌تر، امری اقتصادی‌تر است.


چه ماشینی بخرم؟ بهترین ماشین ایرانی برای خرید چیست؟

بهترین ماشین های قرن

Pagani Huayra BC (۲۰۱۵)

۲۵ مورد از زیباترین خودرو‌های قرن بیست و یکم

این خودرو بسیار شبیه یک گربه‌سان وحشی در جنگل میباشد که خود را برای پریدن روی شکار از همه جا بیخبر آماده می‌کند. خودرو Pagani Huayra BC به طور کامل از فیبر کربن ساخته شده که در تعداد کمی از خودرو‌های مدرن دیده می‌شود.

McLaren P۱ (۲۰۱۴)

۲۵ مورد از زیباترین خودرو‌های قرن بیست و یکم

بعد از فراتر از یک قرن که از تولید اولین خودرو‌ها گذشته می‌توانیم ببینیم که مدرن‌سازی خودرو‌ها تا چه اندازه پیشرفت کرده است. در مورد McLaren P۱ باید گفت که تنها ۳۷۵ دستگاه از آن ساخته شده و با خودرویی روبرو هستیم که از فیبر کربن ساخته شده و به همین دلیل زیبایی و درخشندگی متفاوتی به چشم میخورد.

Lamborghini Centenario (۲۰۱۷)

۲۵ مورد از زیباترین خودرو‌های قرن بیست و یکم

خودرو Lamborghini Centenario که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد بیشتر شبیه یک زنبور زرد رنگ مرگبار است که در حال پرسه زدن و در جستجوی دشمن است. این خودرو دارای یک موتور V.۱۲ بوده و از قدرت بالایی برخوردار است. چراغ‌های افقی جلوی خودرو بسیار زیبا بوده و سوراخ‌ها، شبکه‌ها و باله‌های اطراف آن نیز به شکل خاصی طراحی میشوند.

Koenigsegg Regera (۲۰۱۸)

۲۵ مورد از زیباترین خودرو‌های قرن بیست و یکم

یک سال پیش، این خودرو در کمتر از ۳۰ ثانیه به سرعت خیره‌کننده ۲۴۸ مایل بر ساعت (۴۰۰ کیلومتر بر ساعت) رسید. وقتی که در‌های زیبای پروانه‌ای را به این قدرت و سرعت فوق‌العاده اضافه می‌کنید، Koenigsegg Agera R به نماد قدرت، سرعت و زیبایی تبدیل میگردد.

Ford GT (۲۰۱۹)

۲۵ مورد از زیباترین خودرو‌های قرن بیست و یکم

نمونه ۲۰۱۹ خودرو Ford GT یک انتخاب بی‌نقص برای ویراژ دادن در جاده‌های خلوت است. با نمای نقره‌ای زیبای خود، این خودرو زیبایی بی‌رقیبی دارد و پیچ و خم‌های زاویه‌دار اطراف بدنه انگار از سنگ گرانیت ساخته شده‌اند. صفحه باریک پشت خودرو مانند یک شبه باله عمل کرده که در لغزیدن خودرو و حرکت آرام آن در هر نوع زمینی به آن کمک می‌کند.

Aventador S (۲۰۱۹)

۲۵ مورد از زیباترین خودرو‌های قرن بیست و یکم

خودرو Aventador S که در سال ۲۰۱۹ توسط لامبورگینی معرفی شده مانند گلوله سریع بوده و سرعت آن در تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به ۶۰ مایل بر ساعت (۹۶ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد. این خودرو مجهز به موتور V.۱۲ بوده و حداکثر سرعت آن ۲۱۷ مایل بر سرعت (۳۵۰ کیلومتر بر ساعت) اعلام شده است. طراحی این خودرو نیز متفاوت بوده و خطوط و منحنی‌های آن بسیار تند و تیز بوده و نزدیکی خودرو به زمین باعث شده که شتاب و ثبات بالایی در سرعت‌های زیاد داشته باشد. جالبتر اینکه قیمت این خودرو کمتر از ۴۰۰.۰۰۰ دلار است.

Porsche GT۲RS (۲۰۱۹)

۲۵ مورد از زیباترین خودرو‌های قرن بیست و یکم

نسخه ۲۰۱۹ این اتومبیل بیش از ۶۹۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و در کمتر از ۲.۷ ثانیه سرعتش از صفر به ۶۰ مایل بر ساعت می‌رسد. بدون شک GT۲RS بهترین خودرو گروه خود در زمینه بالاترین شتاب میباشد و در زمینه راحتی و خوشایند بودن رانندگی نیز نمره بسیار بالایی دریافت کرده است.

برای اشنایی بیشتر به ایستگاه خودروهای خارجی مشاهده کنید